miercuri, 13 octombrie 2010

Gândacii mei și cerința profesorului (de a folosi cuvintele subliniate).Exercițiu

N-am crezut niciodată în puterile de exasperare ale gândacilor. N-am crezut în oamenii profund deranjați de existența lor. Și nici n-am înțeles vreodată fobia de gândaci. Gândacul din mintea mea era gândacul lui Kafka. Imaginar, umanizat, chinuindu-se să-și ducă existența insignifiantă și, eventual, imobilizat în fața unor priviri terifiate de înfâțișarea lui.
Asta până nu demult, când am văzut primul gândac pe capacul de toaletă. Surprinzător, dar punctul acela maro, în halucinanta lui deplasare dintr-o parte în alta m-a făcut să înțeleg conceptul de alteritate. Mi-am privit propria ființă ca fiind dezgustătoare. Un gândac care nu-și găsește locul în spațiu. Asta eram. Asta credeam că sunt în momentul ăla. Îngrozitor. Sentimentul a fost deloc avuabil.
Curând după aceasta, stând pe același capac de toaletă, privirea mi s-a plimbat involuntar prin încăpere și...am observat. Chiuveta, cada, colțul din stânga și ușa veche și gălbejită - peste tot, gândaci! Să înțeleg că eram martora unui adevărat fenomen de pululație? Era clar că baia devenise un spațiu-gazdă pentru o colonie de gândaci. Spațiul perfect pentru dezvoltarea lor era, așadar, unul călduros și împuțit. Aha! Mizeria era, deci, un soi de entelehie pentru ei. Era bine că înțelesesem.
Când, în sfârșit, credeam că am trecut și peste asta datorită sfântului spray de exterminare, am dat bot în bot cu rocambolescul. Întuneric. Bucătărie. Paharul cu lapte. Buzele mele umezite în el. Gândacul... sub nas!
atunci m-am transformat într-un om atrabiliar, paranoic și scârbit. La modul absolut. Ataraxia a fost un stadiu de neatins pentru mine în următoarele zile. Până când am avut revelația. Era nevoie de lustrație. De o autentică lustrație, în concordanță cu legile naturii. Am aruncat spray-ul și am adus șase specialiști în dispariția gândacilor, pe care i-am distribuit strategic în încăperi.
A funcționat. O săptămână mai târziu nu mai mișuna niciun gândac. Erau toți captivi sau semi-consumați în pânzele de păianjen.




DICȚIONAR
lustrație= ceremonie de purificare
alteritate= existența, ființa privită dintr-un punct de vedere diferit de ea însăși
avuabil= care poate fi mărturisit
atrabiliar= irascibil
ataraxie= pasivitate; liniște sufletească absolută
rocambolesc= fantastic, extravagant
entelehie= (noțiune filosofică) perfecțiunea ca scop lăuntric al dezvoltării tuturor lucrurilor
              = scop la baza/determinant al dezvoltării

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu